ABSTRACT

Throughout 1966 and the first half of 1967, Trud was the foster child of the Soviet press. Both form and content revealed lack of attention, if not outright neglect. For example, typographic errors, virtually nonexistent in the Soviet press, abounded in Trud. More important, the reporting, especially of international events, was sporadic, inconsistent, delayed, and lacking in detail and comment. Nearly all international commentaries in Trud were written by correspondents or commentators of other press organs. For example, Izvestiia’s commentator Demchenko and Pravda’s commentator Medvedko appeared to hold part-time jobs on the Trud editorial board. Their articles were for the most part random selections from materials that had appeared in Pravda or Izvestiia a few days or a few weeks earlier. As far as news items were concerned, Trud relied heavily on the APN-Novosti Press Agency, which is considered in the West to be part of the KGB “disinformation” department, rather than on the more reliable TASS. No independent line or, for that matter, no line at all was elaborated. Trud failed to participate or establish any position whatsoever in the prewar public debates.